Tuesday, April 22, 2014

Mikä tekee organisaatiosta ketterän?

Ongelma: organisaatiomuutoskulttuuri


Useissa yrityksissä tehdään uudelleenorganisointia usein ja säännöllisesti, keskimäärin n. 6-9kk välein. Lukuisia uudelleenorganisoitumisia läpikäyneenä voi todeta että seuraavat havainnot pitävät pitkälti paikkansa:
  • Uudelleenorganisoiti luo sääntöjä ja suoritusmittareita
  • Se mittaa yksilöllistä suorituskykyä ja sääntöjen noudattamista - 
  • Se keskittyy vastuullisuuteen, ei arvoihin
  • Se pakottaa onnistumaan ensimmäisellä kerralla
  • Sen mittarit kytkeytyvät yleensä prosesseihin, ei tulokseen
  • Se luo kaaosta, lannistavuutta, motivoituneisuuden puutetta
  • Se pakottaa tiedonsiirtokierteeseen, jossa yritetään tehdä tiedonsiirtoa tiedonsiirron perään, juosta uusien roolien perässä ja jakaa vanhoja
  • Usein se vain parantaa oireita, ei itse ongelmaa
(Lähde: Andrea Tomasini)

Mikä sitten tekee organisaatiosta ketterän?

  • Näkyvyys
  • Läpinäkyvyys
  • Turvallisuus
  • Ohjaus ja kontrolli
  • Visio ja suunta
  • Voima
  • Mukavuus

Miten voi parantaa jos ei ole mahdollisuutta epäonnistumiseen?

Tiimityöskentelykokemus on osoittanut että ketteryydellä voi toimittaa arvoa nopeammin, suuremmalla laadulla ja se on tekijöille motivoivampaa. Mikä sitten tekee tiimistä ketterän?
Kuten jo Agile manifestossa sanotaan:
  • Yksilöt ja vuorovaikutukset yli prosessien ja työkalujen
  • Toimiva ohjelmisto yli kattavan dokumentaation
  • Asiakasyhteistyö yli sopimusneuvottelujen
  • Muutokseen vastaaminen yli suunnitelman seuraamisen
Venkat Subramaniamia lainaten: A professional who doesn't learn to fail, fails to learn.

Keinoja kehittyä tässä?

Empiirinen prosessikontrolli on pohjana Scrumille, ja sen sisäistäminen on avainasemassa kehittymisessä ketteräksi ja tehokkaaksi. Empiiriseen prosessikontrolliin ei kuulu oletuksia, eikä varsinkaan yritetä olettaa mitä asiakas haluaa. Prosessin kontrolloinnin määrittely ei ole myöskään ihan yksiselitteistä, mutta aika joka kuluu jatkuvien toimien suorittamiseen on pätevä mittari ennustamiseen. 

Pull vai Push?

Onnistuminen ei ole henkilökohtaista. Mantra, joka pitäisi pitää koko ajan esillä ja muistissa. Tiimi on se joka tuottaa arvon, ja vain sitoutuneilla yksilöillä voi luoda tiimin. 

Pull keskittyy arvoon, yhteistyöhön ja tiimiin, kun taas Push tuottaa enemmän kilpailua, sääntöjen noudattamista ja yksilöllisyyttä. 

Jatkuvaa parantamista tulisi tapahtua jatkuvasti. Muutoksen tulisi tapahtua jokaisessa iteraatiossa. Tämän voi skaalata niin sprintteihin kuin organisaatiouudistussykleihinkin, ja yrittää pitää mielessä että iteraation ei ole tarkoitus tuottaa lopullista kiveenhakattua ikuista, vaan se on nimenomaan iteraatio jonka jälkeen tulee seuraava iteraatio jossa on parannettu ne joista on edellisessä iteraatiossa opittu.

Toinen mantra jota tulisi hokea ja muistaa on Muri - Mura - Muda

Muri: vältä tuottamasta uudelleen tekemistä, poista ylikuormitus
Mura: tarpeettomat vaihtelut, normalisoi backlogin tulovirtaus, pidä virtaus tasaisena ja mahdollista turvallinen ympäristö epäonnistumiselle. Määrittele "valmis"
Muda: hukkatekeminen; poista arvoa tuottamattomat tehtävät jotka selvitetään retrossa.

No comments:

Post a Comment