Uskomukset ovat ne jotka estävät meitä kehittymästä
"Jokaisella toimituksella (batchilla) on kustannuksia, joten on kustannustehokkainta koota ne yhdeksi isoksi toimitukseksi joka toimitetaan kerralla"
- Batcheista tulee suunnattoman kokoisia
- toimitusten välillä on pitkä aika jolloin mitään ei toimiteta
- riskit löydetään myöhäisessä vaiheessa
- pitkä time to market
- menetetään sopeutuvuutta
"Asiantuntijoiden aikaa käytetään tehokkaimmin siten että hyödynnetään heitä vain siinä missä he ovat parhaimpia"
- asiantuntijoita käytetään samanaikaisesti moneen asiaan
- resurssien samanaikainen allokointi asettaa haasteita
- yhteistyö ja kommunikaatio hankaloituu
- johtaa multitaskaamiseen, tehtävien vaihtamiseen lennossa, hukkaan
"100% käyttöaste ihmisten osalta on tuottavaa"
- sopeutuvuus on hankalaa
- ei pystytä varautumaan yllätyksiin
"Prosessien jalkauttamisen positivismi"
- prosesseja kuvitellaan voitavan jalkauttaa johdon toimesta
- julkaistaan powerpoint, viedään se sharepointiin ja lähetetään sähköposti = jalkautus
- kuvitellaan että julkaisemalla organisaatiokaavio saadaan organisaatio muuttumaan sen tuloksena
"Jaetaan organisaatio suunnittelijoihin ja tekijöihin"
- päätyy siihen ettei ketään kiinnosta pätkääkään
Miten näistä uskomuksista pääsee eroon?
Vanhat uskomukset yleensä liittyvät johonkin oletuksiin, vanhoihin ideoihin tms. ja ne ovat usein tiedostamattomia
- Tuota kokemusta
- tuo kokemusta esim. erilaisilla peleillä ja leikeillä
- mahdollista erilaisten strategioiden kokeileminen
- Pohdi sessioita yhdessä
- analysoikaa pelien/leikkien kokemuksia
- muodostakaa yhteinen mielipide
- yhdistäkää kokemus johonkin teoriaan
- ota uusia teorioita käyttöön eri kontekstissa
Erilaisia kokeilumenetelmiä
- The Marshmallow challenge
- kokemukset, oletukset
- analysointisessio, opit
- käyttöönotto ja käytännölliset ideat
- Multitasking name game
- 5 asiakasta jotka haluavat nimensä kirjoitettavan paperille
- kehittäjä jolla on kirjoitustaito
- Verrataan:
- nimien kirjoittaminen aloitetaan samanaikaisesti kirjain kerrallaan
- nimet kirjoitetaan yksi kerrallaan kokonaan
- Ball flow game (process rollout positivism)
- jokainen pallo pitää käyttää jokaisen henkilön kautta ja jokaisen henkilön on käsiteltävä tietty määrä palloja
- iteraatiot, prosessimuutokset ja parannukset
- lopputuloksena stabiili prosessi jolla ei kuitenkaan ole välttämättä kykyä enää parantua
- jokaisen on ymmärrettävä mitä tekee
- jokainen prosessimuutos on kokemus
- vain tekemällä prosessi nopeammaksi ei välttämättä tee sitä paremmaksi
- Value stream mapping
Koko materiaali:
http://www.slideshare.net/AnttiKirjavainen/3-beliefs-you-need-to-let-go-to-start-your-agile-journey
https://www.youtube.com/watch?v=UP1Fgw0A_IA
No comments:
Post a Comment