Friday, April 24, 2015

ScanAgile2015: Antti Kirjavainen: 3 beliefs you need to let go to start your agile journey

Uskomukset ovat ne jotka estävät meitä kehittymästä

"Jokaisella toimituksella (batchilla) on kustannuksia, joten on kustannustehokkainta koota ne yhdeksi isoksi toimitukseksi joka toimitetaan kerralla"
  • Batcheista tulee suunnattoman kokoisia
  • toimitusten välillä on pitkä aika jolloin mitään ei toimiteta
  • riskit löydetään myöhäisessä vaiheessa
  • pitkä time to market
  • menetetään sopeutuvuutta

"Asiantuntijoiden aikaa käytetään tehokkaimmin siten että hyödynnetään heitä vain siinä missä he ovat parhaimpia"
  • asiantuntijoita käytetään samanaikaisesti moneen asiaan
  • resurssien samanaikainen allokointi asettaa haasteita
  • yhteistyö ja kommunikaatio hankaloituu
  • johtaa multitaskaamiseen, tehtävien vaihtamiseen lennossa, hukkaan
"100% käyttöaste ihmisten osalta on tuottavaa"
  • sopeutuvuus on hankalaa
  • ei pystytä varautumaan yllätyksiin

"Prosessien jalkauttamisen positivismi"
  • prosesseja kuvitellaan voitavan jalkauttaa johdon toimesta
    • julkaistaan powerpoint, viedään se sharepointiin ja lähetetään sähköposti = jalkautus
  • kuvitellaan että julkaisemalla organisaatiokaavio saadaan organisaatio muuttumaan sen tuloksena
"Jaetaan organisaatio suunnittelijoihin ja tekijöihin"
  • päätyy siihen ettei ketään kiinnosta pätkääkään



Miten näistä uskomuksista pääsee eroon?

Vanhat uskomukset yleensä liittyvät johonkin oletuksiin, vanhoihin ideoihin tms. ja ne ovat usein tiedostamattomia


  • Tuota kokemusta
    • tuo kokemusta esim. erilaisilla peleillä ja leikeillä
    • mahdollista erilaisten strategioiden kokeileminen

  • Pohdi sessioita yhdessä
    • analysoikaa pelien/leikkien kokemuksia
    • muodostakaa yhteinen mielipide
    • yhdistäkää kokemus johonkin teoriaan
  • ota uusia teorioita käyttöön eri kontekstissa

Erilaisia kokeilumenetelmiä

  • The Marshmallow challenge
    • kokemukset, oletukset
    • analysointisessio, opit
    • käyttöönotto ja käytännölliset ideat
  • Multitasking name game
      • 5 asiakasta jotka haluavat nimensä kirjoitettavan paperille
      • kehittäjä jolla on kirjoitustaito
      • Verrataan:
        • nimien kirjoittaminen aloitetaan samanaikaisesti kirjain kerrallaan
        • nimet kirjoitetaan yksi kerrallaan kokonaan
  • Ball flow game (process rollout positivism)
      • jokainen pallo pitää käyttää jokaisen henkilön kautta ja jokaisen henkilön on käsiteltävä tietty määrä palloja
      • iteraatiot, prosessimuutokset ja parannukset
      • lopputuloksena stabiili prosessi jolla ei kuitenkaan ole välttämättä kykyä enää parantua
        • jokaisen on ymmärrettävä mitä tekee
        • jokainen prosessimuutos on kokemus
        • vain tekemällä prosessi nopeammaksi ei välttämättä tee sitä paremmaksi
  • Value stream mapping



Koko materiaali:
http://www.slideshare.net/AnttiKirjavainen/3-beliefs-you-need-to-let-go-to-start-your-agile-journey
https://www.youtube.com/watch?v=UP1Fgw0A_IA

No comments:

Post a Comment